Jak nejlépe předejít přehřátí organismu?

 

 

Léto je bezesporu jedním z nejoblíbenějších ročních období vůbec. Je to čas dovolených, dovádění na koupalištích či plážích a také opalování na slunci, abychom chytli pořádnou barvu. Bohužel se nám občas může pobyt na slunci trochu nevyplatit, protože když se sluníčku vystavujeme delší dobu, dochází v mnoha případech k přehřátí organismu, což je asi jediné negativum na tomto jinak příjemném období.

Faktem je, že přehřátí organismu není nic příjemného a může způsobit závažné zdravotní komplikace. Přehřátí, nebo chcete-li úpal, se nesmí podceňovat a pokud možno bychom se měli snažit mu naopak předcházet. Na škodu ovšem nejsou ani některé rady, které mohou pomoci v případě, že již k přehřátí organismu došlo.

Jak vlastně poznáme, že máme úpal?

Vedle nepříjemných bolestí hlavy se objevuje zmatenost a blouznění. K tomu se mohou přidat závratě se zvracením. Teplota může vyskočit až na 40°C, pokožka je velmi suchá a vůbec nevylučuje žádný pot. V neposlední řadě jsou běžné svalové křeče, znatelně zrychlený pulz a také dech.

Poskytnutí první pomoci při úpalu (přehřátí organismu)

Nejdůležitější je na nic nečekat a osobu, kterou postihl úpal okamžitě přestěhovat někam do stínu. Ideálně do nějaké chladné místnosti, kde se bude moci přehřátý organismus postupně ochlazovat. Nezbytné je také okamžitě doplnit tekutiny, které postiženému po doušcích podáváme. Skvělá je čistá voda nebo třeba studený ovocný či bylinkový čaj.

Rozhodně nikdy nepodávejte nápoje, které obsahují kofein. Teplotu se pokusíme zmírnit přikládáním studených obkladů na hlavu nebo také ruce, případně i na nohy. Dobré je omotat mokrou látku kolem zápěstí a kotníků. Samozřejmostí je také přivolání lékařské pomoci a setrvání s postiženým až do jejího příjezdu.

Jak je možné předcházet přehřátí organismu?

Pomoci si můžete různými způsoby, často jsou to úplné drobnosti, a přesto fungují jako ideální a hlavně účinná prevence.

Co všechno pomáhá?

Pokud patříte k lidem, kteří pravidelně sportují a své zvyky nemění ani ve velkém horku, určitě se snažte sportovat v dopoledních či večerních hodinách. Vyhýbejte se sportovním aktivitám v průběhu dne, kdy teploty šplhají až k tropickým hodnotám.

Jestliže si nemůžete dovolit schovat se před sluncem a být ve vnitřních prostorách, zvlášť pokud patříte k těm, kteří celý den pracují venku na přímém slunci, pak nezapomínejte nosit pokrývku hlavy, která vás ochrání proti přehřátí. Důležité je, aby to byla pokrývka světlé barvy, bez ohledu na to, jestli zvolíte kšiltovku, šátek nebo cokoliv jiného, co vám vyhovuje.

Nezapomeňte dodržovat pravidelný a hlavně dostatečný pitný režim. Ideální volbou jsou plnohodnotné nápoje, které obsahují minerální látky. Ty je potřeba do těla pravidelně doplňovat, protože právě minerály z těla odcházejí pocením.

Co se týká konzumace ostatních nápojů, omezte nebo zcela vynechejte veškeré nápoje s vysokým obsahem kofeinu, neboť právě kofein má diuretické účinky a zbytečně nás ještě odvodňuje. Zapomeňte také na sladké limonády, ani ty nejsou v horkých letních dnech to pravé ořechové.

Poslední věc, kterou pro své zdraví můžete udělat a tím předcházet přehřátí organismu je snažit se trávit během dne co nejvíce času v chladných nebo dokonce klimatizovaných místnostech. Tělo se tím bude udržovat v dobré kondici a nebude se zbytečně přehřívat, i když budou venku panovat vysoké (tropické) teploty.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.