+

Keto dieta: O co jde a jsou instantní keto diety vhodné?

Keto dieta: O co jde a jsou instantní keto diety vhodné?

Keto dieta je velkým hitem posledních let. Především díky společnostem, které si z ní udělali business a nabízí ji v podobě dietních plánu, kdy konzumujete instantní potraviny. Připravili jsme pro vás článek, kde se dozvíte, o co jde a jak funguje. Podíváme se také na instantní keto diety a zda za to opravdu stojí.

Co je to keto dieta

Keto dieta se začala používat již v první polovině minulého století při léčbě epilepsie u dětských pacientů. Poté ji dlouhou dobu nebyla věnována pozornost, a to až donedávna, kdy se ji chytili celebrity a posléze i široká veřejnost.

Během keto diety je nutné výrazně snížit příjem sacharidů, a to na méně než 50 g denně. Zároveň navýšíte příjem tuků. To proto, aby kalorický deficit nebyl příliš velký a neudržitelný. Zatímco při běžném režimu se váš denní příjem skládá z 50 % ze sacharidů, z 20 % bílkovin a z 30 % tuků, při keto dietě to vypadá následovně:

  • 0-5 % sacharidy
  • 15-20 % bílkoviny
  • 75-80 % tuky

Keto dieta pro rychlé spalování tuků

Co je to ketóza

Nedostatečný příjem sacharidů v těle vyvolá tzv. ketózu. Ta se tak nazývá podle látek, ketonů, které během ní tělo produkuje. O co vlastně jde? Ketony vytváří játra jako substituci glukózy, které se vám najednou nedostává dostatečné množství pro správnou funkci mozku a těla. Jelikož ale mozek i tělo pořád potřebují potravu, játra začnou vytvářet ketony. Ty vznikají z mastných kyselin (tuků). Díky ketóze tak začnete rychle spalovat tukové zásoby.

Přechod na ketózu může trvat 2 až 4 dny. To závisí na tom, jak velké máze zásoby glykogenu. Pokud chcete tento proces urychlit, dejte si v počátku diety náročnější trénink. Zásoby tak vyčerpáte o něco dříve.

Dá se díky keto dietě efektivně zhubnout

Během ketogenní diety dochází ke spalování tuků. Pravdou ale je, že navýšíte jejich denní příjem. A proto je nutné vytvořit kromě deficitu sacharidů také kalorický deficit. Na to nezapomínejte.

Nicméně se s keto dietou dá hubnout poměrně dobře. Tuky totiž budou primární energetické palivo a nebudou se tolik ukládat. Zároveň budete jíst převážně jídla bohatá na proteiny a tuky, což snižuje pocit hladu. Kýžený kalorický deficit by vám tak neměl dělat takový problém jako u jiných redukčních režimů.

Se spalováním tuků vám během diety pomůžou také spalovače tuku. A nejen během keto, ale při jakékoliv dietě obecně. Omezí ukládání tuků a chuť k jídlu. Navíc dodají energii a nakopnou vás k lepšímu výkonu v posilovně.

nástrahy a rizika keto diety

Nevýhody a rizika keto diety

Jelikož snížíte příjem sacharidů, počítejte s únavou a lehkou podrážděností, a to především v počátku. Po pár dnech by tyto příznaky měly odeznít. To proto, že si tělo zvykne na to, že nyní čerpá energii z ketonů.

Dejte si záležet na tom, jak si sestavíte jídelníček. Pokud bude plný například uzenin nebo nasycených mastných kyselin, zaděláváte si na zdravotní potíže. Určitě nikdo z vás netouží po zvýšeném cholesterolu nebo cévních a srdečních onemocněních.

Lidé na ketogenní dietě často opomíjejí důležité vitamíny a minerály. Pozor na to, abyste měli dostatek vitamínu B, draslíku a hořčíku. Nezapomínejte jíst dostatek zeleniny, ořechů a semínek. S tím souvisí i dostatečný příjem vlákniny. Nevyvážená strava během keto diety může mít za následek střevní potíže, ať už je to zácpa nebo průjem.

Zvýšené užívání vitamínů v keto dietě

Jak se stravovat během keto diety

Nejdůležitější složkou vaší stravy se stanou tuky. Pojďme si na ně posvítit. Doporučujeme konzumovat především rostlinné a zdravé tuky. Ty najdete v kvalitním oleji (lněný, dýňový, sezamový, olivový), ořechách, semínkách, ale například i avokádu nebo tučných rybách. Uzeninám a příliš tučným mléčným výrobkům se raději vyhněte.

Tuky budete přijímat i společně s bílkovinami. Ty nesmíte opomíjet, pořád jsou důležité pro regeneraci a sportovní výkony. Na kilogram váhy byste měli přijmout 1,3-2,0 g bílkovin v závislosti na druhu aktivity a zátěži. Bílkoviny najdete v mase, vejcích, rybách, mléčných výrobcích a kvalitním proteinu. Proteiny jsou ideálním řešením v případě, že nestíháte přijmout dostatečné množství bílkovin ze stravy. Postarají se o ochranu a zdravý růst svalové hmoty.

Jako úplně poslední jsou sacharidy. Tak na ty byste měli téměř zapomenout. Budete je přijímat především ze zeleniny. U té si hlídejte, aby vám dodávala potřebné mikroživiny, především si ohlídejte vlákninu.

Instantní prášková keto dieta – stojí za to?

Určitě jste zaregistrovali některou ze „zázračných“ instantních keto diet, kterými se to teď všude jen hemží. Ty z naprosté většiny stojí na principu tří fází. První dvě jsou hubnoucí a ta třetí fixovací. Slibují rychlé a snadné hubnutí bez jojo efektu a také vyvážený jídelníček plný důležitých živin a chutných jídel. Jak vypadá realita?

Za prvé přestanete zcela jíst normální hodnotné jídlo. Najednou budete živi jen z instantní stravy. Nedělejte si iluze – instantní strava nemůže nahradit čerstvé a nezpracované potraviny. Zdaleka nedosahuje potřebných hodnot, které vaše tělo potřebuje.

Za druhé - úbytek váhy je způsobený především velmi malým energetickým příjmem, který z těchto pytlíčku přijmete. Společnosti většinou inzerují úbytek váhy okolo 2 až 3 kg týdně, přičemž po první fázi dojde k mírnému zpomalení. Jde o vysoké hodnoty, které nejsou způsobeny ani tak zázrakem ketózy, jako spíš podvýživou účastníka.

Nejen, že budete jíst instantní náhražky skutečných potravin. Ale navíc budete v tak velkém kalorickém deficitu, který je naprosto nezdravý. Asi je vám jasné, jak udržitelné je hubnutí, které zapříčinilo podvýživu. Není – je dost pravděpodobné, že se vám kila vrátí i s bonusem navíc. Místo instantních práškových diet si raději zkuste keto dietu sestavit podle vlastního uvážení a našeho doporučení.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.