+

POSILTE IMUNITU S VITAMÍNEM C

Posilte imunitu s vitamínem C

Máme tu podzim a s ním přichází sezónní virové a bakteriální infekce. Posilte svou imunitu s vitamínem C. Přečtěte si, proti čemu všemu vás ochrání a kde ho najdete. Máme rady ohledně doporučené denní dávky a podíváme se i na to, zda je lepší ho přijímat z potravin nebo doplňků stravy.

Historie vitamínu C

Vitamín C neboli kyselinu askorbovou si lidské tělo nedokáže samo vyrobit. Přesto ho potřebujeme. Poprvé byl chemicky izolovaný v roce 1928 Albertem Szent-Györgyim. Že ale v citrusech existuje látka, která je pro zdraví důležitá, věděli lidé už dávno předtím. Především námořníci.
Ti totiž během dlouhých plaveb na moři, kdy neměli přístup k rostlinné stravě, trpěli na různá onemocnění. Sužovali je především kurděje, které se projevují špatným hojením ran, krvácením dásní, z nosu a zchváceností. A právě kurděje, ač považované za překonané moderní medicínou, se v nedávné době zase začali objevovat. Kvůli nedostatku vitamínu C v moderní populaci. Přitom stačí 10 mg denně a hrozba kurdějí je zažehnaná.

Proč je vitamín C důležitý pro imunitu a zdraví

Pro imunitní systém je vitamín C klíčovým spojencem. Posiluje totiž bílé krvinky, které díky němu začnou vylučovat více protilátek. Imunitní systém je tak mnohem efektivnější v boji proti nemocem. Na podzim a na jaře je klíčové dbát na dostatečný příjem tohoto vitamínu. Tehdy je totiž naše imunita nejvíc oslabená a potřebuje podpořit.
To ale není všechno, co vitamín C dovede. Přímo nás brání proti nachlazení, rýmě či chřipce. Tyto nemoci totiž vznikají především z podchlazení organismu. A právě vitamín C zvyšuje odolnost vůči zimě a chladu. Dále také aktivizuje interferony, proteiny, které chrání organismus proti virům. V dlouhodobém horizontu vitamín C funguje jako prevence proti rakovině, a to žaludku, tlustého střeva a konečníku.
Nesmíme zapomenout zmínit, že vitamín C je důležitý antioxidant. Brání nás proti oxidačnímu stresu a volným radikálům, které způsobují nádorové bujení. Zprůchodňuje cévy, chrání celý kardiovaskulární systém a snižuje riziko aterosklerózy. Navíc podporuje zdravý pohyb a kvalitu kůže, zubů a dásní. Je nezbytný při syntéze nejen kolagenu, ale také karnitinu a dopaminu. Urychluje hojení ran, spálenin. Důležitý je i pro resorpci železa.

Kolik vitamínu C denně užívat

Doporučená denní dávka vitamínu C je:
  • Pro dospělé ženy a muže 95 mg a 110 mg
  • Při zvýšené fyzické a psychické zátěži nebo onemocnění se doporučuje krátkodobě zvýšit příjem na 500 mg denně
  • Při závažných onemocnění a při pobírání antibiotik a léků s kortizonem 160 mg až 200 mg
  • V těhotenství navyšte na 110 až 120 mg
  • Při kojení 140 až 160 mg

Kuřáci by měli zvýšit příjem vitamínu C

Vitamín C chrání organismus před těžkými kovy. Naváže je na sebe a tělo ho poté společně s nimi vyloučí. U kuřáků je proto zvýšený nárok na vitamín C. Existuje navíc i druhý důvod. Kuřáci, a to i ti pasivní, mají nedostatek bílých krvinek a jejich imunita je celkově oslabená. Pokud patříte do této skupiny, zvyšte příjem vitamínu C o 50 %.

Kde se nachází vitamín C

Nejvíc vitamínu C najdete v čerstvém ovoci a zelenině. Kromě citrusů jsou to také například kiwi, jahody, meloun kantalup, papája, ananas. Ze zeleniny ho obsahují rajčata, brokolice, růžičková kapusta, červená paprika, brambory či květák.
Přijímat kyselinu askorbovou z potravin se zdá jednoduché. Problém je v tom, že vitamín C se při delším skladování vytrácí. Vezměte si tedy, jak dlouho taková papája nebo pomeranč putovala až k vám na stůl. K tomu připočtěte čas, který ovoce strávilo v lednici nebo v misce na stole. Množství látky tak nebude zdaleka tak vysoké, jako uvádějí tabulky.
Druhý zádrhel je v tepelné úpravě, což se týká zejména zeleniny. Vařením se vitamín C zničí. Proto se snažte ovoce i zeleninu konzumovat v syrovém stavu a ideálně co nejdříve po nákupu, nenechávejte je ležet v ledničce příliš dlouho.

Doplňky stravy s vitamínem C

Pokud nemáte denně přístup k ovoci a čerstvé zelenině příliš neholdujete, není nic jednoduššího než přijímat vitamín C v doplňcích stravy. Jde o dobré řešení i v případě, že jste v redukčním režimu, nebo máte alergii na citrusy. Syntetický vitamín C není o nic ochuzen a má naprosto stejné vlastnosti a hodnoty jako ten z ovoce a zeleniny.
V potravinách se však nachází i další tělu prospěšné látky, o které se užíváním doplňků stravy ochudíte. Proto je dobré užívat vitamín C, který je obohacen například o bioflavanoidy. Ty totiž podporují účinnost vitamínu C. Vyzkoušejte například Vitamin C 1000 s bioflavanoidy od značky BioTechUSA.
Při nachlazení doporučujeme sáhnout po vitamínu C se šípkem. Šípek je zdroj bioflavanoidů a dalších vitamínů. Společně vám tyto dvě látky pomohou setřást onemocnění mnohem rychleji. Extrakt ze šípku a vitamín C najdete například ve Vita-C od Extrifit.
Další produkty, které obsahují vitamín C, najdete na našem e-shopu pod heslem „vitamin C“. Nabízíme ho i v kombinaci s kolagenem nebo magnesiem.

Předávkování vitamínem C

U vitamínu C se předávkování nemusíte bát. Pokud ho nepozřete extrémně velké množství, organismus ho jednoduše vyloučí v moči. To je i trochu nevýhoda – nikdy se v těle nehromadí, nikam neukládá. A proto je důležité dbát na to, abyste opravdu každý den splnili doporučenou denní dávku.
Pokud to s dávkou extrémně přeženete, mohou se dostavit zažívací potíže a bolesti břicha. V případě, že byste dlouhodobě přijímali příliš vysoké množství vitamínu C, může to mít negativní vliv na ledviny, játra, žaludek a také spánkový cyklus. Vitamín C totiž tělu dodává energii, a proto by se vám mohlo hůř usínat.
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.